tag:blogger.com,1999:blog-24130930686086892042024-02-03T05:32:26.557+08:00fizikawanfizik
kawan
fizzi
fikir zikir
awan awangan
wanwan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.comBlogger59125tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-80415880137610127432012-05-30T19:11:00.001+08:002012-05-30T19:11:24.240+08:00kaedah 2000dicadangkan kaedah mengeluarkan hukum (ugama dan materi):<br />
1. qur'an<br />
2. hadits<br />
3. ijma'<br />
4. qias<br />
5. empirik<br />
6. induksi<br />
<br />wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-57315563458731405962012-03-16T13:23:00.002+08:002012-03-16T13:27:38.583+08:00evolusi keseksanada diaorang kata ditemui yang kecenderungan homoseksan terdawai di otak. tapi ini bercanggah dengan diaorang punya ide evolusi - kemandirian yang cocok - kerana kehomoseksan ini bukan suatu yang menguntungkan reproduksi jadi sepatutnya tidak tergalak terevolusi. hah!wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-34040447408354493832012-02-22T09:29:00.003+08:002012-02-22T09:37:05.758+08:00fardu kifayahfardu ain ialah fardu ke atas individu.<div style="font-style: normal; ">jadi fardu kifayah ialah fardu ke atas masyarakat?</div><div style="font-style: normal; ">(bukan sekadar "orang buat, aku tak payah").</div><div style="font-style: normal; "><br /></div><div style="font-style: normal; ">bezanya?</div><div style="font-style: normal; ">lihat sembahyang berjemaah - fardu kifayah.</div><div style="font-style: normal; "><br /></div><div style="font-style: normal; ">kalau sekadar o.b.a.t.p., maka kalau tak ada </div><div style="font-style: normal; ">jemaah dalam kampung tu, orang perempuan tak</div><div style="font-style: normal; ">berdosalah.</div><div><br /></div><div>tapi kalau <i>berjemaah sembahyang</i> tu fardu ke </div><div>atas masyarakat, maka selagi jemaah sembahyang</div><div>tidak didirikan dikampung tu, orang perempuan </div><div>pun berdosa. orang perempuan kena usahakan</div><div>orang lelaki mendirikan jemaah, walaupun orang </div><div>perempuan sendiri tak perlu berjemaah.</div><div><br /></div>wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-24690431660613205522011-12-13T10:19:00.002+08:002011-12-13T10:50:40.923+08:00heliksBeberapa malam yang lepas, ada gerhana bulaan.<div><br /></div><div>Akhbar pun siap memaparkan fasa-fasa dalam berlakunya gerhana ini, dengan gambarajah kedudukan bulan dan bumi. Bulan bergerak dalam orbit keliling bumi, dan bumi bergerak (dalam orbit juga, tapi dengan jejari yang lebih besar) terhadap matahari. Jadi pergerakan bulan terhadap matahari pada fasa-fasa dalam gambarajah ini seperti fasa-fasa dalam pergerakan heliksan, seperti kedudukan-kedudukan teragih di atas heliks.</div><div><br /></div><div>Dalam surah yasin, ayat 39, kurang-lebih, disebut, "dan bulan, Kami telah ukurkan baginya stesen-stesen sehingga ia kembali seperti tangkai tamar yang tua." </div><div><br /></div><div>Ambil tangkai tamar dan buangkan buah-buah tamar darinya. Tinggallah tangkai dengan stesen-stesen tamar sahaja, yang seperti kedudukan-kedudukan teragih di atas heliks.</div><div><br /></div><div>Ini ditunjukkan kepada saya oleh seorang saudara tempoh hari di perkarangan Surau alMuttaqun, Subang Jaya.</div><div><br /></div><div>Dengan itu, ayat dalam surah yasin ini mengandungi pegetahuan tersirat (1430 tahun yang lalu) bahawa:</div><div>1. bulan mempunyai pergerakan heliks: bulan mengelilingi bumi dan bumi bergerak</div><div>2. stesen-stesen tamar di atas tangkai berbentuk heliks, mencerminkan proses morfologi tangkai tersebut yang membabitkan heliks.</div><div><br /></div><div>Yang menarik, jika ada siapa-siapa yang boleh menyemak samada ketanganan heliks-heliks ini sama atau tidak. Kalau tak silap saya hari tu, tangkai tamar itu (seperti heliks DNA) mempunyai ketanganan kanan (tangan kanan digenggam, jari-jari menunjukkan arah putaran, ibujari menunjukkan arah keseleruhan heliks). </div><div><br /></div><div><br /></div>wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-34359281829178902342011-12-13T10:09:00.002+08:002011-12-13T10:19:03.810+08:00qudratMalam tu ustaz bahaskan tauhid berdasarkan kitab Syeikh Zainal Abidin alFatani (<i>Tauhid Annajin</i>).<div><br /></div><div>Dia kata takluk sifat qudrat Allah SWT adalah pada yang mumkinat (yang mungkin), dan bukan yang mustahil.</div><div><br /></div><div>Jadi, jawapan kepada, "Berkuasakah Allah untuk menjadikan kita di luar kawalannya?", ialah bukan, "Tak berkuasa", tapi, "Bukan dalam takluk qudrat", oleh kerana mustahil kita di luar kawalan Dia.</div><div><br /></div>wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-41874108381137870372011-11-15T14:13:00.001+08:002011-11-15T14:15:28.683+08:007 dan 7Ada tujuh warna dalam pelangi.<div>Ada tujuh nota dalam satu skala muzik.</div><div>Ada hubungan neurologian.....?</div><div><br /></div>wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-32131481732250529032011-10-28T12:17:00.002+08:002011-10-28T12:35:39.674+08:00matematik & realiti - spinKalau dilihat dari sudut penerbitan persamaan Weyl atau persamaan Dirac dari pengkuantuman tenaga kerelatifan, spin adalah artifak matematik. Tenaga kerelatifan tak linear, <i>E</i><sup>2</sup> =<i> p</i><sup>2</sup> + <i>m</i><sup>2</sup> (dalam unit di mana <i>c</i> = 1), jadi pengkuantuman berkanun terus memberikan persamaan tak linear (persamaan Klein-Gordon), yang kurang cocok dengan mekanik kuantum yang linear bersama persamaan Schroedinger. Pelinearan hubungan di antara tenaga <i>E</i>, momentum <i>p</i> dan jisim <i>m, </i>memerlukan diperkenalkan nombor-nombor <i>σ</i> atau <i>γ</i> yang antikomut. Bahkan, nombor-nombor ini bertelatah (yakni, punyai algebra yang sama) seperti operator untuk momentum sudut, dengan nilai eigen 1/2. Jadi boleh dikatakan, tafsiran spin itu agak kebetulan, akibat struktur matematik yang ada. Bahkan lagi, ini satu contoh di mana struktur matematik menentukan fiziknya (biasanya, terbalik!).<div><br /></div><div>Namun, spin ini bercampur dengan momentum sudut orbitan dalam kerangka momentum sudut. Jadi, spin ini bukan hanya artifak matematik, tapi benar-benar momentum sudut! Yakah? </div><div><br /></div>wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-59346511677961282092011-10-25T10:27:00.002+08:002011-10-25T10:34:31.437+08:00halaju cahaya dan neutrinoKerelatifan khas menyatakan halaju cahaya sebagai had halaju bagi semua objek. Kenapa halaju cahaya? Bukankah menurut Maxwell, halaju cahaya akibat gabungan ketelapan dan ketelusan vakum, dan kalau menurut teori medan kuantum, akibat pengkutuban vakum akibat penghasilan dan pemusnahabisan zarah-antizarah bercas. Ini semua berkait salingtindak elektromanetan. <div><br /></div><div>Kenapa pula, misalnya, neutrino, yang tidak bersalingtindak secara elektromagnetan, harus terhad halajunya kepada halaju cahaya?</div>wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-4537194657617971232011-07-08T22:55:00.001+08:002011-07-08T22:56:55.568+08:00kerajaantanggungjawab kerajaan ialah membela yang lemah terhadap yang kuat.<br /><br />kalau demokrasi, itu memberi kuasa kepada yang kuat, yang mungkin menekan yang lemah.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-80080996763395105352011-07-07T23:20:00.002+08:002011-07-07T23:23:24.455+08:00mulanya airmula-mula kejadian dari air.<br /><br />pada saat-saat awal letupan besar panas semesta, ada fasa plasma kuark-gluon.<br /><br />tekaan awal plasma kuark-gluon ini seperti gas.<br /><br />eksperimen perlanggaran ion berat pada tenaga tinggi baru-baru ini telah menunjukkan bahawa plasma kuark-gluon itu lebih seperti cecair daripada seperti gas.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-54302320330376773822011-07-07T23:10:00.002+08:002011-07-07T23:18:17.537+08:00universitisemenjak revolusi industri, universiti khasnya dan 'ilmu' amnya telah bertunjangkan kemahiran, untuk menyediakan tenaga kerja. kursus-kursus spesifik untuk kerja tertentu.<br /><br />universiti dan ilmu adalah sepatutnya untuk kehidupan. tak harus timbul soal, masuk universiti<br />belajar nak kerja apa? apa salahnya masuk universiti nak jadi manusia berguna? nak jadi orang berilmu? nak jadi jiran bertanggungjawab? nak jadi isteri penyeri rumahtangga?wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-86779173969726277992011-05-30T12:30:00.002+08:002011-05-30T12:42:20.433+08:00dari grid ke awan ke kabusDulu ada komputer. Sebiji-sebiji. Aturcara ditulis sebiji-sebiji apabila mahu dibuat pengiraan atau pengkomputeran tertentu.<br /><br />Kemudian komputer dirangkaikan. Apabila komputer-komputer dirangkaian hilang muka masing-masing, dan komputeran boleh dibuat di atas mana-mana komputer dalam rangkaian secara binama<sups>[1]</sups> maka timbullah apa yang dinamakan pengkomputeran <span style="font-weight: bold;">grid</span>.<br /><br />Kini ada pula pengkomputeran <span style="font-weight: bold;">awan</span> di mana bukan saja perkakasan yang binama, tapi juga aturcara. Cebisan-cebisan aturcara yang digunakan tinggal di lokasi-lokasi tak perlu diketahui. Ia dicapai dan digunakan bila perlu, bagi membuat sesuatu pengkomputeran.<br /><br />Nanti bila orang dah banyak buat komputeran, dan banyak hasil-hasil komputeran ini tersepah di internet, maka kita ada pula pengkomputeran <span style="font-weight: bold;">kabus</span>. Sebahagian aturcara tak perlu pun dijalankan lagi kerana hasilnya telah wujud di suatu tempat di rangkaian. Hasil-hasil terus dicapai dan terus digunakan bila diperlukan.<br /><br /><br /><span style="font-size:78%;">[1] bi+nama : tanpa nama, <span style="font-style: italic;">anonymous</span></span>wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-2661508849943312122011-01-09T19:29:00.000+08:002011-01-09T19:31:00.401+08:002011dah 2011!<br />2010 telah pergi tanpa catatan!wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-58731439478083933002009-07-31T11:45:00.002+08:002009-07-31T15:44:02.147+08:00Fizik zarah 0.1<span style="font-style:italic;">Weltanschaung</span> (pandangan dunia) bahawa alam ini terdiri daripada pelbagai zarah dalam pelbagai bentuk, kedudukan dan aturan sebagai pelakon utama, dan ruang kosong sebagai latar, boleh dijejak kepada pemikir Yunani, Demokritus (460-370 SM). Zarah-zarah ini membina jirim, dan unsur terkecil sesuatu jenis jirim ialah atom. Atom adalah bahagian terkecil jirim - ia tdak boleh dibahagi lagi; ia masih mengandungi segala sifat yang dipunyai oleh jirim berkenaan. Sebelum itu, Anaksagoras (500-428 SM) menyatakan bahawa perubahan dalam jirim adalah akibat perubahan dalam aturan zarah-zarah (tiada pemusnahan atau penciptaan jirim - keabadian jirim), dan Empedocles (484-424 SM) menyatakan bahawa ada empat unsur - tanah, api, air dan udara. <br /><br />Daripada konsep keatoman/keunsuran yang agak naif itu, kita kini boleh postulatkan kewujudan zarah-zarah keunsuran, dengan sifat-sifat unsur, tetapi sifat-sifat ini bukanlah sifat yang sama yang dipunyai jirim pukal. Bahkan, salingtindak di antara zarah-zarah ini menghasilkan sifat kolektif yang berlainan, tetapi masih tertentu. Namun, zarah-zarah keunsuran masih perlu menjadi 'pemegang' sifat-sifat tertentu, yang berpindah bersama berpindahnya kedudukan zarah berkenaan. Sifat-sifat ini (yang sekarang misalnya dinamakan cas, jisim, dsb) seakan melekat kepada zarah-zarah ini, yang biasanya dianggap seperti titik. Bagaimanakah titik yang tak punya sifat itu boleh membawa sifat-sifat berlainan berlainan zarah? Bolehkah kita ada titik-titik yang berbeza jenis?wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-28705291106045298362009-07-30T08:58:00.002+08:002009-07-30T09:13:29.377+08:00keatoman masaDalam falsafah sains Islam, ada pendokongan keatoman masa.<br /><br />Keatoman ruang adalah biasa, seperti dalam graviti kuantum, di mana ada had terkecil saiz ruang, yang dalam graviti kuantum, dikaitkan dengan jarak Planck. Keatoman masa menyatakan bahawa ada saiz terkecil masa, yang digabungkan untuk membina paksi masa yang makro.<br /><br />Dalam falsafah sains Islam, alam dijadikan pada setiap detik masa oleh Pencipta; yakni bukan sekali dijadikan kemudian ia kekal dalam kejadiannya 'sehingga diberitahu kelak', tetapi ia memerlukan perintah jadi pada setiap detik masa. Jadi keatoman masa cocok dengan konsep ini.<br /><br />Dalam fizik kuantum, keadaan sesuatu sistem ditentukan oleh ukuran. Dan dalam fizik kuantum sesuatu ukuran itu boleh mengubah keadaan sistem berkenaan. Bila suatu ukuran itu dibuat, sistem berada dalam keadaan eigen berkenaan sehingga ukuran pencerap yang pelengkap kepada ukuran awal itu dibuat, bila mana keadaan sistem berubah dilingkungi ketakpastian berkenaan.<br /><br />Kita boleh bayangkan sistem kuantum yang setiap detik diukur dan mengambilpakai keadaan tertentu dalam lingkungan ketakpastian. Seperti penciptaan yang berlaku pada setiap detik masa dalam falsafah sains Islam...wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-31149058433850885302009-07-25T08:49:00.003+08:002009-07-25T09:17:20.594+08:00Puisi 1.2Walaupun bentuk puisi bukan mengalir bebas bebas seperti prosa, dan seolah-olah terkekang ke dalam bentuk bait dan baris, ia sebenarnya lebih bebas daripada prosa kerana ia tidak tertakluk kepada hukum-hukum nahu secara ketat seperti dalam prosa. Baris-baris puisi tidak semestinya perlu berbentuk ayat, dengan subjek dan predikat. Predikat tidak perlu datang selepas subjek secara aturan. Dan sebagainya.<br /><br />Begitu juga dari segi semantik atau makna. Aturan kata-kata dalam baris puisi tidak perlu memberikan makna yang koheren, apa lagi yang mudah. Bahkan aturan huruf-huruf yang tidak membentuk kata yang lazim juga pernah diketengahkan dalam puisi.<br /><br />'Lesen puisian' digunakan sebagai surat kebenaran untuk kebebasan bentuk, sintaks dan semantik dalam puisi.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-79981877184281150692009-07-21T14:35:00.002+08:002009-07-21T14:46:02.530+08:00Puisi 1.1Mengapakah seseorang itu menulis? Komunikasi. Dia mahu sampaikan sesuatu kepada orang lain.<br /><br />Atau juga sebagai rekod, catatan, Tetapi ini juga sebenarnya merupakan komunikasi, samada kepada orang lain, mahupun dirinya sendiri, pada waktu yang lain.<br /><br />Puisi adalah sejenis bentuk penulisan. Orang yang menulis puisi mahu mengkomunikasikan sesuatu, dengan perantaraan bentuk yang kenali puisi. Dia tidak memilih bentuk lain seperti prosa. Dia percayai yang bentuk puisi itu ialah yang paling berkesan untuk penyampaiannya.<br /><br />Bentuk puisi lazimnya menghadkan teks kepada bait-bait dan baris-baris. Ada penyertaan perkataan-perkataan tertentu dan ada peninggalan. Prosa sebaliknya agak lebih lega, kurang terkongkong. Seseorang boleh beri penerangan panjang-lebar menerusi prosa. Namun bagi sang pemuisi, dia merasakan lebih berkesan menulis dalam bentuk-bentuk terkekang daripada memberi penerangan berjela mengenai apa yang hendak disampaikan.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-16909958810614765532009-05-13T22:13:00.002+08:002009-05-13T22:18:48.472+08:00Rekabentuk Sistem Maklumat - UDulu, disebut AEIOU sebagai pertimbangan penting dalam rekabentuk sistem maklumat - <br />A - <span style="font-style:italic;">automation</span><br />E - <span style="font-style:italic;">enablement</span><br />I - <span style="font-style:italic;">integration</span><br />O - <span style="font-style:italic;">open</span><br />U - <span style="font-style:italic;">utility</span><br /><br />U juga boleh dikaitkan dengan <span style="font-style:italic;">user-centric</span> - berpusatkan pengguna, dan bukan berpusatkan aplikasi, berpusatkan jadual data, dll.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-52554271836268866752009-05-08T23:02:00.002+08:002009-05-08T23:10:08.272+08:00daya kehidupansemalam ustaz murshidi menyatakan bahawa bagi makhluk, ridho itu iradatul ihsan, iaitu menghendaki kebaikan, yang sama juga dengan tidak menghendaki keburukan.<br /><br />adakah ini 'the life force'? daya kehidupan?<br />yang menjana kekompleksan biologi?<br /><br />adakah prinsip ini yang menjadi pengawal dalam menjana aliran fikiran berjujukan dalam kognisi? yang menentukan arah dalam neuropemprosesan maklumat? yang menjadi sasaran ('goal') utama dalam klausa-klausa Horn yang memerihalkan logik pemikiran?wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-64467402709175464272009-03-31T18:53:00.000+08:002009-03-31T18:55:07.897+08:00fizik organisasi 0.2dalam organisasi ada sistem-sistem ganjaran, sumber, ukuran, kawalan.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-20491872415571032682009-03-02T04:03:00.002+08:002009-03-02T04:07:21.680+08:00teringat tanahdoa nabi salallahu alaihi wassalam ketika terlihat wanita bukan mahram bermaksud "wahai Allah sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau daripada fitnah wanita dan azab kubur". mengapa tiba-tiba ada minta keselamatan dari azab kubur, ya?<br /><br />kalau difahami nabi salallahu alaihi wassalam itu seorang yang sentiasa mengingati akhirat, dan apa-apa kaitanpun membuatnya terus mengingati akhirat, maka bolehlah dihipotesiskan bahawa apabila terlihat wanita, pandangan direndahkan, terpandang pula tanah, dan tanah ini mengingatkan beliau terus tentang kubur dan azabnya...wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-69515636827984951182009-02-17T06:48:00.002+08:002009-02-17T06:53:58.417+08:00teringat apidoa nabi salallahu alaihi wassalam ketika makanan di hidangkan bermaksud "wahai Allah berikanlah akau baeakah dalam rezeki yang Engkau sediakan untukku dan selamatkanlah aku dari api neraka". mengapa tiba-tiba ada minta keselamatan dari api neraka, ya?<br /><br />kalau difahami nabi salallahu alaihi wassalam itu seorang yang sentiasa mengingati akhirat, dan apa-apa kaitanpun membuatnya terus mengingati akhirat, maka bolehlah dihipotesiskan bahawa apabila makanan dihidangkan, ia biasanya panas (kadang-kadang berasap lagi), dan kepanasan ini mengingatkan beliau terus tentang api di kiamat...wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-57600035277574102332009-01-31T05:50:00.003+08:002009-01-31T06:02:59.811+08:00kuark dalam hadronadakah aku naif? tapi, kalau nak fikirkan, tidakkah cas elektrik bermaharajalela dalam hadron? daya nukleus kuat, menerusi qcd, mengalami kebebasan asimptot. kuark yang walaupun terkurung, bersiar-siar bebas dalam lingkungan isipadu hadron. tetapi tidakkah sekarang berlaku tarikan atau tolakan e/m antara jenis-jenis kuark dan antikuark?<br /><br />jadi dalam proton, misalnya, dua kuark naik berada di tepi-tepi sempadan 'beg' proton yang bertentangan, sementara kuark turun melekat kepada satu daripadanya? yang tolak tak ada masalah, yang tarik tu, tak ada daya nak hadkan tarikan tersebut (dulu qcd, tapi qcd dah timbulkan kebebasan asimptot pada jarak berkenaan). <br /><br />jadi apa jadi? adakah tarikan tak tertahan ini mengakibatkan lohong hitam? atau ada tenaga minimum seperti dalam pengkuantuman ayunan harmonik mudah? atau adakah pengiraan kebebasan asimptot itu telah mengambilkira e/m - yakni qcd semacam menyesuaikan diri supaya mengimbangi e/m dan hasil keseluruhannya kebebasan asimptot? adakah aku naif dan perkara ini telah diselesaikan zaman dulu-dulu lagi?wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-76739562856239951612009-01-28T04:36:00.002+08:002009-01-28T04:49:46.402+08:00kejuruteraan organisasiorganisasi adalah seperti perisian. bahagian-bahagiannya seperti modul-modul.<br /><br />dulu-dulu, kita definisikan organisasi dari segi tatacara dalam sesuatu tugasan, seperti kaedah ISO dsb. ini seumpama bahasa aturcara tatacaraan, seperti fortran dan c.<br /><br />kita boleh lihat bahagian-bahagian dalam organisasi dari segi fungsinya masing-masing. ini seumpama bahasa aturcara fungsian. dan/atau isytiharkan logik di antaranya, meniru bahasa-bahasa isytiharan seperti prolog.<br /><br />organisasi menjadi berasaskan objek bila kita lihat bahagian-bahagian sebagai objek yang tersalut dengan sorokan maklumat. boleh diguna semula.<br /><br />kita boleh gunakan kaedah-kaedah kejuruteraan perisian, seperti analisis keperluan, penentusahan dan pengesahan, dll, dalam membina organisasi.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-2413093068608689204.post-30768261651572838852009-01-12T06:10:00.002+08:002009-01-12T06:13:02.266+08:00fizik organisasi 0.1(fizik pengurusan 0.0)<br /><br />pengurusan membabitkan pengutusan mesej yang mengoptimumkan permesejan organisasi <span style="font-style:italic;">vis-a-vis</span> sasaran organisasi.wan_ahmad_tajuddin wan_abdullahhttp://www.blogger.com/profile/15831736070468677980noreply@blogger.com2