Selasa, November 11, 2008

sekuark, dua kuark, tiga kuark, ...

Kromodinamik kuantum (QCD), yang menerangkan daya nukleus kuat, adalah pelik. Bukan semudah elektrodinamik kuantum, yang menerangkan daya elektrik di antara zarah-zarah yang bercas elektrik.

Di tengah drama ini ialah kuark yang mempunyai cas warna, iaitu cas QCD. Ada 3 jenis cas warna - dinamakan merah, biru dan hijau. Keadaan-keadaan bebas tidak boleh mempunyai warna, kerana warna akan menyebabkan tidakbalas QCD. Jadi kita boleh ada keadaan-keadaan ikatan kuark dan antikuark (meson) (warna misalnya biru dan antibiru), atau ikatan 3 kuark (barion) (warna merah-hijau-biru)

Tetapi dwikuark, dua kuark bergabung, juga punyai perwakilan QCD sama seperti untuk antikuark. Bermakna, kalau kita gantikan kuark dan antikuark dalam meson masing-masing dengan antidwikuark dan dwikuark, kita masih dapat keadaan yang munasabah. Bermakna, kita boleh ada zarah yang berbentuk tetrakuark. Dan, kalau dilakukan bagi barion, kita boleh juga dapati keadaan-keadaan pentakuark, dan lain-lain....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Thanks Prof 4 this brief explanation.I hope u can write much more on this stuff in next articles.And i hope I can meet u in UM one day. CU Prof.All the best.