Khamis, Disember 04, 2008

mudahalih + sesawang = pengkomputeran konteksan

mobile + web = contextual computing

web yang mengetahui konteksnya misalnya kedudukannya, waktu, arah ia bergerak, siapa di keliling, dsb. membabitkan misalnya komunikasi tanpawayar, gps, pengukur pecutan, kompas elektronik, pengesan getaran, dan/atau sebagainya.

perlu tambah kepada protokol. tcp/ip+m. boleh adakan misalnya penggesa kejiranan - panggilan untuk menghantar pertanyaan secara tanpawayar supaya sesiapa yang ada disekitarnya memberi sambutan. boleh tanya pengenalan, boleh juga tidak tanya. ini boleh jadi batu binaan untuk rangkaian ad hoc.

kegunaan yang banyak. misalnya bas bercakap dengan bas bercakap dengan tempat tunggu bas. boleh beritahu dan paparkan bas mana yang lambat, dan banyak mana lambatnya. fontangan yang mengsuis ke mod penggetar bila menyedari berada dalam bilik mesyuarat. komputer meja yang terus berubah kepada persekitaran komputeran seseorang apabila mengesan dia itu datang kepadanya. kereta bercakap dengan kereta bercakap dengan kereta dengan kereta... dan secara beramai-ramai mengira jalan mana yang harus diikuti untuk sampai paling cepat ke sesuatu destinasi. dan macam-macam lagi.

pengkomputeran konteksan.

Tiada ulasan: