Sabtu, Januari 31, 2009

kuark dalam hadron

adakah aku naif? tapi, kalau nak fikirkan, tidakkah cas elektrik bermaharajalela dalam hadron? daya nukleus kuat, menerusi qcd, mengalami kebebasan asimptot. kuark yang walaupun terkurung, bersiar-siar bebas dalam lingkungan isipadu hadron. tetapi tidakkah sekarang berlaku tarikan atau tolakan e/m antara jenis-jenis kuark dan antikuark?

jadi dalam proton, misalnya, dua kuark naik berada di tepi-tepi sempadan 'beg' proton yang bertentangan, sementara kuark turun melekat kepada satu daripadanya? yang tolak tak ada masalah, yang tarik tu, tak ada daya nak hadkan tarikan tersebut (dulu qcd, tapi qcd dah timbulkan kebebasan asimptot pada jarak berkenaan).

jadi apa jadi? adakah tarikan tak tertahan ini mengakibatkan lohong hitam? atau ada tenaga minimum seperti dalam pengkuantuman ayunan harmonik mudah? atau adakah pengiraan kebebasan asimptot itu telah mengambilkira e/m - yakni qcd semacam menyesuaikan diri supaya mengimbangi e/m dan hasil keseluruhannya kebebasan asimptot? adakah aku naif dan perkara ini telah diselesaikan zaman dulu-dulu lagi?

Tiada ulasan: