Selasa, Disember 13, 2011

heliks

Beberapa malam yang lepas, ada gerhana bulaan.

Akhbar pun siap memaparkan fasa-fasa dalam berlakunya gerhana ini, dengan gambarajah kedudukan bulan dan bumi. Bulan bergerak dalam orbit keliling bumi, dan bumi bergerak (dalam orbit juga, tapi dengan jejari yang lebih besar) terhadap matahari. Jadi pergerakan bulan terhadap matahari pada fasa-fasa dalam gambarajah ini seperti fasa-fasa dalam pergerakan heliksan, seperti kedudukan-kedudukan teragih di atas heliks.

Dalam surah yasin, ayat 39, kurang-lebih, disebut, "dan bulan, Kami telah ukurkan baginya stesen-stesen sehingga ia kembali seperti tangkai tamar yang tua."

Ambil tangkai tamar dan buangkan buah-buah tamar darinya. Tinggallah tangkai dengan stesen-stesen tamar sahaja, yang seperti kedudukan-kedudukan teragih di atas heliks.

Ini ditunjukkan kepada saya oleh seorang saudara tempoh hari di perkarangan Surau alMuttaqun, Subang Jaya.

Dengan itu, ayat dalam surah yasin ini mengandungi pegetahuan tersirat (1430 tahun yang lalu) bahawa:
1. bulan mempunyai pergerakan heliks: bulan mengelilingi bumi dan bumi bergerak
2. stesen-stesen tamar di atas tangkai berbentuk heliks, mencerminkan proses morfologi tangkai tersebut yang membabitkan heliks.

Yang menarik, jika ada siapa-siapa yang boleh menyemak samada ketanganan heliks-heliks ini sama atau tidak. Kalau tak silap saya hari tu, tangkai tamar itu (seperti heliks DNA) mempunyai ketanganan kanan (tangan kanan digenggam, jari-jari menunjukkan arah putaran, ibujari menunjukkan arah keseleruhan heliks).


2 ulasan:

wan_ahmad_tajuddin wan_abdullah berkata...

pada imbasan awal di internet, heliks pergerakan bulan juga bertangan kanan!

fizikawan berkata...

heliks di tangkai korma bukan am untuk semua jenis tangkai. tangkai langsat misalnya, tidak punyai pola heliks ini.